Translate

czwartek, 16 października 2014

Perunowe dziedzictwo cz.8

Powracamy dzisiaj do naszej świątyni. Kiedy na początku zabierałem się za pisanie tego bloga, nawet nie przypuszczałem, że będzie on zawierał aż tyle wpisów. Nie przypuszczałem też, że kościół św.Stanisława może dostarczyć tylu ciekawych zagadek. Na jedną z nich natknąłem się w internecie. Przeglądając wyniki wyszukiwania dla hasła powiązanego z kościołem, zwróciłem uwagę fotografię zamieszczoną na http://jacekkachel.blogspot.com/ , która przedstawiała fragment nawy z amboną. Przyglądając się jej zauważyłem, że za amboną widać ciekawą dekorację malarską .



Wzbudziła ona moje zainteresowanie, gdyż przeglądając jakiś czas wcześniej blog P.Nikolic, zauważył prawie identyczny motyw:
http://stecciibogumili.blogspot.com/2013/04/znak-biljeg-simbol-tamga-iii.html
Ciekawa jest również dokonana przez niego interpretacja tego motywu: „Krzyż reprezentuje strony świata , po których odbywa się w ciągu roku pozorny ruch Słońca. Dwa „krzyże" to dwa lata. Dwa „krzyże" stoją na dwóch trójkątach. Dwa trójkąty są „domem" Słońcami w czasie przesilenia zimowego, co oznacza, że są tu pokazane dwie zimy (dwa kolovrta /kołowroty/ jako dwa drzewa życia powyżej „krzyża") i jedno lato: Część ekliptyki w okresie letnim jest powyżej prostokąta, który jest symbolem pokoju i stabilności Bożej." Zasadniczo opis ten pasuje do motywu, który widać na zdjęciu z kościoła. Z tą różnicą, że tutaj zamiast prostokąta widać „trójlistny" motyw. I znowu przypadek sprawił, że ponownie natknąłem się na podobny motyw, tym razem, gdy czytałem wpis na :
http://bialczynski.wordpress.com/slowianie-tradycje-kultura-dzieje/dzieje/duch-gor-czyli-staroslowianski-dziews-kupala-a-nie-cernunos-halanie-i-ich-skrzyste-jelenie-gryfy-scytyjskie-i-morawskie-amazonki-mazonki-oraz-inne-materialy-ario-slowianskie/
Zamieszczona w nim była ilustracja pochodząca ze str.160 książki „Scythes, Sarmates et Slaves" , której autorem jest Jaroslav Lebedynsky. Ukazana na niej scena zatytułowana została „entre deux cavaliers". U dołu tej ilustracji widniej bardzo podobny motyw.




Na załączonej fotce widać, że również tutaj wewnątrz trójkątnego elementu widnieje „trójlistny" motyw. Podobne elementy można znaleźć na stecci.



Zgodnie z tym, co już wcześniej pisałem , taki motyw (widniejący również w maswerku wschodniego okna kościoła) można zinterpretować jako wyobrażenie dwóch równonocy i jednego przesilenia letniego. Zatem całość tego motywu odpowiadałby wytłumaczeniu jakie zaprezentował P.Nikolic, czyli metafizyczne oddanie upływu czasu. Interesujące jest tu również naśladownictwo tego motywu porzez kolejne kultury Europejskie. W następnym wpisie napiszę coś o próbie interpretacji całości sceny malarskiej widniejącej na ścianie tęczowej nawy.


Zapraszam.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz